d.) Hierarki akan tingkat autoriti
Didalam sesebuah organisasi, sama ada organisasi kecil atau besar, ia mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Jika dibandingkan antara kedua-dua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi bilangan hierarki (tingkat) aktivitidan bilangan kakitangan
pengurusan pada setiap peringkat. Misalnya, organisasi besar mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggungjawab kepada ketua-ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebih tinggi lagi .
Tujuan diwujudkan sistem hierarki dalam organisasi birokrasi adalah untuk membina sistem rantaian arahan yang tersusun. Dengan adanya hierarki ini, segala rancangan dapat disatukan dan pemusatan pembuatan keputusan dapat dijalankan. Begitu juga dengan halnya bagi pengkhususan fungsi, dengan adanya pengkhususan setiap jabatan dalam organisasi dapat menjalankan fungsi mereka masing-masing. Kedua-dua langkah bertujuan mengelak adanya bidang kuasa yang bertindih di antara satu sama lain. Dari segi layanan ke atas pekerja-pekerja pula, teori birokrasi mengambil pendekatan tidak dipengaruhi perasaan dan bersifat peribadi (impersonal), objektifnya ialah untuk mengurangkan pekerja menghabiskan masanya dengan berborak sahaja serta mengurangkan pekerjaan yang dijalankan dengan sewenang-wenangnya dan tidak konsisten. Pendekatan ini adalah untuk memastikan setiap pekerja dilayan dan diperlakukan secara sama rata.
Hierarki dan definisi tanggungjawab adalah merupakan ciri penting birokrasi dalam membantu pengurusan tempat kerja yang tersusun. Lakaran prinsipal terhadap semua tugas haruslah jelas dan harus disusun dalam bentuk hierarki. Dengan adanya hierarki dan spesifikasi tugas ini, ianya dapat memberi kekuatan terhadap organisasi birokrasi kerana ia dapat memantapkan lingkungan kuasa yang ada pada jabatan, program, unit kecil dan bagi setiap pekerja itu sendiri. Salah satu lagi kelebihannya disini ialah setiap pekerja amat jelas serta tahu kerja dan tugas harian yang patut dilakukan oleh mereka, tanpa perlu bergantung kepada arahan untuk melakukan sesuatu tugas daripada pihak lain. Sebagai contohnya disini seorang pekerja yang telah tahu tugas yang harus dilakukannya boleh terus melakukan kerja rutinnya tanpa perlu disuruh atau bertanya berkali-kali kepada orang atasannya tentang apa kerja yang harus dilakukannya lagi.
Jika dibandingkan antara kedua-dua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi bilanganhierarki (tingkat) aktiviti dan bilangan kakitanganpengurusan pada setiap tingkat. Misalnya,organisasi besar mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti dansetiap tingkat autoriti itu akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggung-jawab
kepada ketua-ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebih tinggi lagi.
Seseorang pengurus tidak boleh melakukan kesemua kerja dalam jabatannya.Dengan sendirinya
pengurus memerlukan pekerja bagi memudahkan urusan kerja.Pengurus akan memilih kerja atau
tugasan yang sesuai untuk di serahkan kepada pekerja.Setiap pekerja mempunyai tanggungjawab
tersendiri dalam menjalankan kerja masing-masing.Dalam memberikan kerja,seseorang pengurus mesti memberikan pekerja tersebut autoriti dan had kuasa bagi membolehkan mereka menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan.Kuasa yang di berikan perlulah wajar dengan autoriti kerja,sudah tentu pekerja tersebut akan menghadapi masalah dalam menjalankan tugas nanti.Kejayaan penurunan kuasa samada kepada pekerja bawahan atau kepada pengurus cawangan terletak sebahagian besarnya kepada kepercayaan pihak pengurusan terhadap orang bawahan mereka.
Amalan penyerahan kuasa terhadap orang bawahan sama ada pegawai atau pembantunya dalam kepimpinan seseorang pemimpin adalah antara faktor pengukuhan kemahiran kemanusiaan.Ketua atau pemimpin adalah juga manusia yang mempunyai keupayaan yang terhad.Sudah tentu mereka tidak mampu untuk memikul segala galanya tanpa menyerahkan setengah urusan pentadbiran kepada gabenornya untuk di selesaikan. Pada ketika itu gabenor bertindak selaku wakil kepada pemimpin. Selanjutnya,amalan penyerahankuasa ini secara tidak langsung akan melahirkan rasa yakin gabenor terhadap keupayaan diri dan kepercayaan ketua terhadapnya.Ini akan lebih mendorong seseorang yangmendapati tangungjawab menjalankan tugas dengan penuh amanah,dedikasi dan tekun.
Didalam sesebuah organisasi, sama ada organisasi kecil atau besar, ia mempunyai hierarki atau tingkat autoriti. Jika dibandingkan antara kedua-dua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi bilangan hierarki (tingkat) aktivitidan bilangan kakitangan
pengurusan pada setiap peringkat. Misalnya, organisasi besar mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggungjawab kepada ketua-ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebih tinggi lagi .
Tujuan diwujudkan sistem hierarki dalam organisasi birokrasi adalah untuk membina sistem rantaian arahan yang tersusun. Dengan adanya hierarki ini, segala rancangan dapat disatukan dan pemusatan pembuatan keputusan dapat dijalankan. Begitu juga dengan halnya bagi pengkhususan fungsi, dengan adanya pengkhususan setiap jabatan dalam organisasi dapat menjalankan fungsi mereka masing-masing. Kedua-dua langkah bertujuan mengelak adanya bidang kuasa yang bertindih di antara satu sama lain. Dari segi layanan ke atas pekerja-pekerja pula, teori birokrasi mengambil pendekatan tidak dipengaruhi perasaan dan bersifat peribadi (impersonal), objektifnya ialah untuk mengurangkan pekerja menghabiskan masanya dengan berborak sahaja serta mengurangkan pekerjaan yang dijalankan dengan sewenang-wenangnya dan tidak konsisten. Pendekatan ini adalah untuk memastikan setiap pekerja dilayan dan diperlakukan secara sama rata.
Hierarki dan definisi tanggungjawab adalah merupakan ciri penting birokrasi dalam membantu pengurusan tempat kerja yang tersusun. Lakaran prinsipal terhadap semua tugas haruslah jelas dan harus disusun dalam bentuk hierarki. Dengan adanya hierarki dan spesifikasi tugas ini, ianya dapat memberi kekuatan terhadap organisasi birokrasi kerana ia dapat memantapkan lingkungan kuasa yang ada pada jabatan, program, unit kecil dan bagi setiap pekerja itu sendiri. Salah satu lagi kelebihannya disini ialah setiap pekerja amat jelas serta tahu kerja dan tugas harian yang patut dilakukan oleh mereka, tanpa perlu bergantung kepada arahan untuk melakukan sesuatu tugas daripada pihak lain. Sebagai contohnya disini seorang pekerja yang telah tahu tugas yang harus dilakukannya boleh terus melakukan kerja rutinnya tanpa perlu disuruh atau bertanya berkali-kali kepada orang atasannya tentang apa kerja yang harus dilakukannya lagi.
Jika dibandingkan antara kedua-dua organisasi kecil dan besar, sudah tentu ia berbeza dari segi bilanganhierarki (tingkat) aktiviti dan bilangan kakitanganpengurusan pada setiap tingkat. Misalnya,organisasi besar mungkin mempunyai lebih daripada tiga tingkat autoriti dansetiap tingkat autoriti itu akan mempunyai lebih daripada tiga atau empat pegawai yang bertanggung-jawab
kepada ketua-ketua mereka yang berada pada peringkat yang lebih tinggi lagi.
Seseorang pengurus tidak boleh melakukan kesemua kerja dalam jabatannya.Dengan sendirinya
pengurus memerlukan pekerja bagi memudahkan urusan kerja.Pengurus akan memilih kerja atau
tugasan yang sesuai untuk di serahkan kepada pekerja.Setiap pekerja mempunyai tanggungjawab
tersendiri dalam menjalankan kerja masing-masing.Dalam memberikan kerja,seseorang pengurus mesti memberikan pekerja tersebut autoriti dan had kuasa bagi membolehkan mereka menjalankan tugas dengan cekap dan berkesan.Kuasa yang di berikan perlulah wajar dengan autoriti kerja,sudah tentu pekerja tersebut akan menghadapi masalah dalam menjalankan tugas nanti.Kejayaan penurunan kuasa samada kepada pekerja bawahan atau kepada pengurus cawangan terletak sebahagian besarnya kepada kepercayaan pihak pengurusan terhadap orang bawahan mereka.
Amalan penyerahan kuasa terhadap orang bawahan sama ada pegawai atau pembantunya dalam kepimpinan seseorang pemimpin adalah antara faktor pengukuhan kemahiran kemanusiaan.Ketua atau pemimpin adalah juga manusia yang mempunyai keupayaan yang terhad.Sudah tentu mereka tidak mampu untuk memikul segala galanya tanpa menyerahkan setengah urusan pentadbiran kepada gabenornya untuk di selesaikan. Pada ketika itu gabenor bertindak selaku wakil kepada pemimpin. Selanjutnya,amalan penyerahankuasa ini secara tidak langsung akan melahirkan rasa yakin gabenor terhadap keupayaan diri dan kepercayaan ketua terhadapnya.Ini akan lebih mendorong seseorang yangmendapati tangungjawab menjalankan tugas dengan penuh amanah,dedikasi dan tekun.
saya ingin berbagi kesaksian tentang bagaimana tawaran pinjaman mr pedro membantu hidup saya, bukan ide yang baik untuk menggunakan pinjaman gajian secara teratur. Jika Anda terus-menerus memperpanjang tanggal pembayaran Anda dan sering meminjam ke gaji Anda berikutnya, itu bisa memberi Anda banyak uang. namun, sama masuk akalnya untuk memutuskan pinjaman hari gajian karena mereka dapat dengan cepat disetujui pada hari yang sama ketika Anda memasukkan formulir aplikasi pinjaman Anda. Anda dapat menghubungi penawaran pinjaman mr pedro karena pinjaman gaji saya sangat cepat untuk diproses, email pedroloanss@gmail.com untuk meminta segala jenis pinjaman. whatsapp +18632310632
ReplyDelete